فرهنگ موضوعی کلیات شمس
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده حسین علیقلی زاده
- استاد راهنما محمدحسین بیات مهدی دشتی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
در این رساله، در بخش کلیات با آوردن تعاریف موجود از کتابهای مختلف درباره موضوع، آنها را نقد و در انتها تعریف مورد نظر ارائه شده است و در قسمت دیگر این بخش به ارتباط موضوع با اصطلاحات هم خوشه خود؛ یعنی درونمایه (تم)، بن مایه (موتیو)، مضمون، محتوا، واژه و اصطلاح پرداخته شده و اختلافات و اشتراکات آنها بیان شده است و در قسمت آخر این بخش به کارکرد و اهمیت موضوع شناسی در ادبیات پرداخته شده است. بعد از این کلیات مفصل و تحقیقی که برای اولین بار این کار جامع و دقیق روی اصطلاح موضوع و موضوع شناسی انجام گرفته است وارد بحث اصلی رساله می شویم و موضوعات مرتبط با قرآن، احادیث و روایات، پیامبران، طب و نجوم در کلیات شمس بعد از استخراج تمامی شواهد و دسته بندی موضوعات به کار رفته در هر موضوع، آنها را به صورت طبقه بندی و الفیایی ارائه می کنیم. برای روشن کردن حوزه کاربرد هر کدام از موضوعات به کار رفته در کلیات شمس، در مقابل هر کدام از موضوعات آمده که با عنوانی الفبایی شده اند حرف مختصری گذاشته شده است: برای قرآن حرف (ق)، برای احادیث و روایات حرف (ح)، و برای پیامبران (پ)، نجوم (ن) و بالاخره برای طب حرف (ط) انتخاب شده است تا دایره کاربرد هر کدام مشخص گردد. در ارائه شواهد نیز تا ده بیت ارائه شده است و بیشتر از آن، به شماره غزل و بیت در چاپ استاد فروزانفر ارجاع داده شده است.
منابع مشابه
بازتاب چهره ساقی در کلیات شمس مولانا
بازتاب چهره ساقی در کلیات شمس (غزلیات )مولانا چکیده اگرچه معنای اولیه ساقی "شراب ریزی باده گردانی" است،در متون عرفانی اما با حفظ کارکرد اولیه اش، توسع مفهومی یافته،به مقام"جان جانان و ساقی باقی"هم رسیده است. وقتی مرکزی ترین موضوع هستی شناسان مولوی عشق است،وشادی و بی غمی از اصلی ترین مظاهر آن، پیداست ساقی هم چه نقش محوری خواهد داشت،تاآنجاکه مولانا حتی برای رهایی از یگانه غم خود که هم...
متن کاملبازتاب چهره ساقی در کلیات شمس مولانا
بازتاب چهره ساقی در کلیات شمس (غزلیات )مولانا چکیده اگرچه معنای اولیه ساقی "شراب ریزی باده گردانی" است،در متون عرفانی اما با حفظ کارکرد اولیه اش، توسع مفهومی یافته،به مقام"جان جانان و ساقی باقی"هم رسیده است. وقتی مرکزی ترین موضوع هستی شناسان مولوی عشق است،وشادی و بی غمی از اصلی ترین مظاهر آن، پیداست ساقی هم چه نقش محوری خواهد داشت،تاآنجاکه مولانا حتی برای رهایی از یگانه غم خود که هم...
متن کاملبررسی وجه شبه در کلیات شمس
وجه شبه بیش از هر رکن دیگر تشبیه، جهان خیالی شاعر را توصیف می کند.تقسیم بندی هایی متعدد از وجه شبه در بلاغت سنتی صورت گرفته است که در آن وجه شبه به حسی، عقلی-حقیقی، خیالی-تمثیلی، غیر تمثیلی –مفرد،متعدد و مرکب طبقه بندی می شود.از سوی دیگر، وجه شبه براساس دستورزبان، هم چنین ماهیت آن، که صفت، ویژگی و یا کارکرداست، تقسیم شده است. درکلیات شمس باتنوعی بی نظیر دروجه شبه ها روبرو می شویم.یکی از دلایل ...
متن کاملتحلیل قافیه و ردیف در کلیات شمس
اهمّیت جایگاه قافیه و ردیـف در آثار منظوم فارسی بر کسی پوشیده نیست . قافیه و ردیف همواره در خدمت صورت و معنا و در تنظیم سخن آهنگین بسیار مفید و مؤثر میباشد . در میان سخنوران ایرانی مولوی در سرایش غزلیات خویش از قافیه و ردیف به شیوههای گوناگون و هدفمند بهره برده است . در غزلیات او قافیه و ردیف بیشتر جهت آهنگین نمودن و موسیقایی کردن سخن منظوم میباشد. بیش از ½ غزلیات او از فراوانی ردیف برخوردار...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023